Bartosz Izbicki

dyrygent

Bartosz Izbicki (ur. 1975) w 1999 ukończył muzykologię kościelną  w  Akademii Teologii Katolickiej (obecnie UKSW) w Warszawie. W 1996 roku uczestniczył w kursie chorału gregoriańskiego pod kierunkiem M. Pérès'a w Royaumont. W 2006 roku  obronił doktorat. Od 2007 roku współpracuje z Instytutem Sztuki PAN - przygotowuje komputerowe indeksy najważniejszych polskich rękopisów średniowiecznych. W 2011 roku stworzył portal poświęcony polskim rękopisom średniowiecznym www.cantus.edu.pl powiązany z międzynarodowym projektem  CANTUS Database – publikuje zdjęcia  i  indeksy polskich  źródeł, co pozwala poznać polski dorobek szerokiemu gronu badaczy z całego świata. Napisał też kilka pionierskich artykułów o tradycji chorału gregoriańskiego na ziemiach polskich w XIX wieku.

Od 2002 roku pracuje jako organista w Bazylice św. Jana Chrzciciela w Brochowie (miejsce chrztu F. Chopina). W 2003 roku założył tam Bractwo Śpiewacze, z które stało się lokalnym fenomenem (liczne artykuły w prasie lokalnej i ogólnopolskiej – Gość Niedzielny, Nasz Dziennik, oraz audycje radiowe – Radio Plus, Program II Polskiego Radia). Bractwo w 2008 roku nagrało płytę CD z Drogą Krzyżową i pieśniami pasyjnymi.

W 2010 roku na zamówienie Festiwalu „Wszystkie mazurki świata” przygotował projekt „Missa Polonica AD 1810” – rekonstrukcję uroczystej mszy parafialnej z czasów młodości F. Chopina. W 2013 na zamówienie Festiwalu „Galicja” przygotował rekonstrukcję uroczystej mszy z rękopisów klasztoru bernardynów w Leżajsku (XVIII w.). Od 2012 roku „Msza święta czasów młodości F. Chopina”, a więc łacińska msza w rycie trydenckim jest sprawowana w Brochowie w każdą 1 niedzielę miesiąca.

Od 2009 roku współpracuje z Kapelą Brodów, z którą w roku 2010 nagrał płytę „Pieśni do Świętych Pańskich” oraz zagrał wiele koncertów. W 2014 roku wystąpił w filmie Witka Brody „Puste noce” poświęconym mazowieckim zwyczajom pogrzebowym, który został zrealizowany dla Mazowieckiego Centrum Kultury.

W 2013 roku założył zespół wokalny JERYCHO. W 2015 roku wziął udział w kursie prowadzonym przez Björna Schmelzera i Adriana Sirbu poświęconym Ars Subtilior, w ramach którego brał udział w wykonaniu motetów izorytmicznych Jeana Hanelle z kodeksu cypryjskiego (Codex Torino J.II.9) - kurs i koncert miały miejsce w Royaumont.